Ako želite da zaštitite svoje lične podatke i tako bar malo smanjite svoj digitalni otisak, počnite s brisanjem ili bar ograničavanjem pristupa određenim aplikacijama.
Pametni telefoni toliko su nam neophodni, da bez njih ne možemo da se setimo gotovo nijednog telefonskog broja, sastanka ili uputstva kako doći do neke adrese. Ali, iako nam pružaju mnogo informacija, pametni telefoni isto tako i prikupljaju mnogo.
Poslednjih godina se učinilo puno toga kako bi se smanjila ta količina prikupljenih informacija pomoću čitavog niza alata i mogućnosti koje korisnicima omogućavaju da kontrolišu koje podatke aplikacije smeju, a koje ne smeju da prikupljaju. Uprkos tome, neke aplikacije i dalje itekako profitiraju od prikupljenih podataka.
Ali, to ne mora biti tako. Ako želite da zaštitite svoje lične podatke i tako bar malo smanjite svoj digitalni otisak, počnite s brisanjem ili bar ograničavanjem pristupa ovim aplikacijama, prenosi Zimo.
Društvene mreže
Svi već znaju da su korisnici glavni izvor prihoda društvenim mrežama. Tačnije – podaci koje korisnici svojevoljno i olako dele. Bez obzira na to koju društvenu mrežu koristite i koliko, već samom prijavom i otvaranjem profila, prepustili ste gomilu privatnih podataka njihovim serverima. Od e-maila, datuma rođenja, lokacije, statusa veze, preko fotografija i videa, a u nekim slučajevima i podataka vaših kontakata.
Otkriveno je da čak i oni koji nemaju profil na nekoj od društvenih mreža, ipak imaju "profil" jer su njihove podatke sa svojih pametnih telefona učitali njihovi kontakti.
Aplikacije za dostavu hrane
Sve više ljudi koristi različite aplikacije za dostavu hrane. Jednostavno u nekoliko klikova odaberete restoran, naručite obrok, potvrdite plaćanje i brzo je hrana na vašem kućnom pragu. Ali, pri tome zaboravljamo koliko informacija te aplikacije moraju da prikupe kako bi se sve to odigralo brzo i besprekorno.
Od ličnih podataka poput imena i prezimena i adrese, preko finansijskih podataka, lokacije, pa čak i spiska ranijih narudžbi i lokacija. Neke aplikacije mogu čak da prikupljaju i informacije o fizičkom zdravlju korisnika (zahvaljujući zdravstvenim aplikacijama koje koriste) i prikazuju oglase koji najbolje odgovaraju potrebama korisnika. Čak i ako on ili ona toga nisu svesni.
Što možete da uradite?
Najjednostavnije bi bilo ugasiti profile na tim aplikacijama i ukloniti ih sa svojih uređaja. Ali to nije uvek moguće, a ni najbolje rešenje.
Što se društvenih mreža tiče, dobro razmislite koje podatke delite s aplikacijama i ograničite im pristup mikrofonu i kameri vašeg uređaja, osim u slučajevima kad je to zaista neophodno (prilikom snimanja videa i fotografija).
Kad su aplikacije za dostavu hrane u pitanju, najbolje bi bilo da se odlučite samo za jednu. Tako ćete smanjiti broj aplikacija koje imaju pristup vašim privatnim podacima, ali i lakše kontrolisati koji su podaci ugroženi ako do curenja podataka dođe.
U svakom slučaju, provedite malo vremena sa svojim pametnim telefonom i proverite koje sve aplikacije imate instalirane, koje zaista koristite, a koje vam stoje netaknute otkako ste prvi put uključili pametni telefon. Ako je moguće, te koje ne koristite – uklonite sa svog uređaja, a ostalima ograničite pristup do vaših podataka.
Jer, budimo iskreni, da li je aplikaciji poput Snapchata, zaista neophodan pristup broju vaše kreditne kartice?
Izvor: b92